Alweer bijna 2 maanden in Kenia - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Hogerhorstjes - WaarBenJij.nu Alweer bijna 2 maanden in Kenia - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Hogerhorstjes - WaarBenJij.nu

Alweer bijna 2 maanden in Kenia

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Hogerhorstjes

01 Oktober 2015 | Kenia, Ukunda

Hé hallo,
Daar ben ik eindelijk weer! Ik wil vaker schrijven, maar de tijd gaat zo snel hier! We zitten hier alweer bijna 2 maanden. Ik merk dat iedereen z'n draai aardig aan het vinden is! Samuel zei eergisteren; mama, geef m'n rugzak maar, ik ga alleen de klas in en ik ga niet meer huilen als jij weggaat hoor!
Hij heeft school nu helemaal geaccepteerd! Ik ben echt super blij dat ze het naar hun zin hebben daar. Er zijn ook iets dat tegen valt. De directrice heeft in het begin de school zo gepromoot dat het op ons overkwam dat de talent ontwikkel lessen; tekenles, sport en drama bij de maandelijkse school fee in zitten en dat blijkt dan achteraf anders te zijn. Het kost extra geld en ook tijd, wat moeilijk te combineren gaat worden. Zo werkt dat hier. Eerst het plaatje heel mooi maken en achteraf moet je nog even hiervoor betalen en daarvoor betalen! We hebben er weer van geleerd zullen we maar zeggen! Nu eerst maar eens een half jaar gewoon naar school en dan kijken we naar art en sports!

Sacha en ik beginnen ook onze draai te vinden! Ik heb een leuke klas, class 1, waar ik werk. Ik leer de kinderen steeds beter kennen. Best een klus hoor! Ze lijken zeker in het begin allemaal op elkaar! Allemaal een donkere huid, dezelfde uniformen, hetzelfde haar! Sommige meisjes hebben het haar kort geschoren, dan lijken het net jongetjes. Ik denk dat ik twee derde nu wel ken! Best goed hè!
Ik ben ze het verhaal van Max Lucado aan het vertellen over de stippen en de sterren! Dat mensen je niet zomaar sterren of stippen mogen opplakken ( zeggen wat ze goed of fout aan je vinden) We zijn allen uit het zelfde hout gesneden, dus wie zijn anderen om hun waarde oordeel te geven! Daarna mogen ze een tekening maken over het verhaal. Ik heb ze ook een paar liedjes aangeleerd. Eentje zelf geschreven! Engels met Swahili gemixt!

Yesu Yesu Rafiki Yangu
Habari jako, I ask You
Mzuri sana, because You love me
In my life You are Karibu

Jezus, Jezus Mijn grote vriend
Hoe gaat het met U, vraag ik U
Met mij gaat het goed, omdat U van mij houdt
In mijn leven bent U Welkom Heer.

Zó leuk als je de kinderen vol overgave dat liedje met gebaren als een gebed naar God toe ziet zingen!

Ik ben al een aantal keer bij House of Hope (crisishome) geweest. Daar zijn inmiddels 6 kinderen die tijdens de school periode door 2 pleegouders verzorgd worden. Echt super leuke kinderen en een toegewijd echtpaar. We hebben gezongen, getekend en boontjes gesorteerd, popcorn gemaakt. Als ik op school ben, zoek ik ze meestal even op en dan is het zo heerlijk die gezichten weer even te zien!
We begroeten elkaar met onze zelf gemaakte high five. High five, low five, baby five, boxs, ellbow, nose en dan zeg je lalalalala!

Sacha is 2 dagen in de week werkzaam bij het vrouwen project. Hij bezoekt samen met de maatschappelijk werkers hun bedrijven. Door middel van gesprekken en vragen te stellen, kun je al gauw zien wat hun hulpvraag is. Je ziet hierdoor de sterke kanten en de minder goed ontwikkelde kanten van hun bedrijf. Sacha geeft ze handvatten en advies hoe ze bepaalde dingen kunnen aanpassen om hun bedrijf nog succesvoller te maken. En dat kleine beetje verschil maakt dat ze wel of niet een kind naar school kunnen laten gaan of dat er wel of niet eten kan worden gekocht. Bij ieder bezoek sluiten ze af met het bidden voor hun bedrijf en privé omstandigheden. Sacha heeft mogen bidden voor een meisje met malaria, waarvan de medicatie maar niet aan leek te slaan, de dag erna was ze beter. Ook voor een meisje dat in het ziekenhuis lag, mocht Sacha bidden en de dag erna mocht zij het ziekenhuis verlaten. Ook de gebeden dat er meer rendement komt op de business van de vrouwen worden verhoord. Er zijn vrouwen die verteld hebben, dat het beter gaat met hun bedrijf. Door de adviezen en de gebeden, zien we verandering. We zien direct resultaat en dat is echt een bemoediging voor ons!

Annamarie, de eigenaar van het compound heeft voor haar gasten 2 weken lang een kok ingehuurd. Hij kookt ook voor ons als wij dat willen. Als ik tijd heb, dan ben ik zijn lieftallige hulp kok! Ik leer allemaal nieuwe gerechten koken. Hier word ik helemaal gelukkig van. Inmiddels weet ik van mezelf dat ik niet alle recepten kan onthouden, dus schrijf ik alles op in een recepten noteboek die ik van zuslief heb gekregen.

Nou volgens mij heb ik jullie weer aardig bijgepraat. Tot zover maar weer! Tot gauw! Groetjes uit het verre Kenia. xx

  • 01 Oktober 2015 - 20:05

    Pammela:

    Leuk Miriam om te lezen! Fijn dat het beter gaat!

  • 01 Oktober 2015 - 20:56

    Annet Omondi:

    Hoi Sacha & Miriam,
    Super om te lezen dat jullie zo op jullie plek zijn. En ook dat de kinderen het zo goed doen. Fijn dat jullie tot betekenis mogen zijn!
    Gods zegen en bescherming voor jullie allen. En groet de mensen en kinderen daar! Liefs Annet

  • 02 Oktober 2015 - 00:11

    Yvonne:

    Hoi Miriam, Wat mooi geschreven. Echt leuk om te lezen. Je zou een boek kunnen schrijven. En je ziet, ook jullie leren nog steeds. Fijn dat het goed gaat met jullie allemaal. Blijf vooral zo schrijven. heel beeldend. zie het helemaal voor me. liefs Yvonne.

  • 02 Oktober 2015 - 08:12

    Oscar:

    Dat klinkt helemaal top! Leuk dat jullie weer een update hebben gestuurd, blij dat de kids hun draai weten te vinden. Hoop dat er nog heel veel moois aan gaat komen! Ik kijk uit naar jullie volgende update :-) Heel veel succes daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

Hogerhorstjes

HOMI

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 6208

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 06 April 2016

Hogerhorstjes On Mission International

Landen bezocht: